Jeśli jesteś właścicielem tej strony, możesz wyłączyć reklamę poniżej zmieniając pakiet na PRO lub VIP w panelu naszego hostingu już od 4zł!

       Dodaj do ulubionych Ustaw strone jako startowa

JAKOWLEW JAK 1-M

    

           

 

INFORMACJE O MODELU

Skala

1/72

Firma

ZTS Plastyk

Jakość firmy

dobra

6/10

Wymiary (dł/szer/wys)

11,8 cm / 13,8 cm / 4 cm

Malowanie

JAK-1-ZSRR-73 Pułk Myśliwski

Ciekawy model sowieckiego myśliwca JAK1-M. Jakość zestawu tego modelu jest dobra ale nie zalicza się do najlepszych. Niektóre części wymagały spęczania, przekuwania i szlifowania. Z tyłu kadłuba, wymodelowane wygięcia blachy, utrudniały przyklejenie kalkomanii. Dobry model dla początkujących modelarzy. Stosunkowo łatwy do sklejania.

Poniżej zamieściłem informacje oraz zdjęcie prawdziwej maszyny.

 

DANE TAKTYCZNO-TECHNICZNE
Typ myśliwiec
Pochodzenie ZSRR
Rok produkcji 1942
Rozpiętość 10 m
Długość 8,50 m
Wysokość 2,90 m
Napęd 12-cylindrowy silnik Klimov M-106, o mocy 1050 KM
Prędkość maksymalna 547 km/h
Pułap 10800 m
Zasięg 900 km
Masa własna 2400 kg
Konstrukcja jednosilnikowy dolnopłat, skrzydła drewniane kryte sklejką, podwozie klasyczne chowane w locie
Uzbrojenie działko kal. 20 mm SzWAK i dwa karabiny maszynowe 7,62 mm, od 43. serii 6 niekierowanych pocisków rakietowych RS-82 (w wersji M-105PF cztery wyrzutnie RS-82 i dwa wyrzutniki dla bomb 100 kg)

 Projekt maszyny powstał w lipcu 1942 w biurze Jakowlewa. Samolot istniał w dwóch prototypach, które były prawdopodobnie maszynami Jak-1M z 1941 roku w których obniżono grzbiet kadłuba i wymieniono silniki na WK-105PF. Pierwszy samolot uzbrojono w działko SzWAK i karabin, podczas gdy drugi miał zamontowane działko i dwa karabiny. Nowa wersja w porównaniu z Jakiem-1 poza lepszą widocznością z kokpitu posiadała lepszą zwrotność. Po zbudowaniu 20 maszyn serii przedprodukcyjnej, jesienią 1942 rozpoczęto produkcję seryjną w Saratowie, w styczniu 1943 nową wersję zaczęła produkować fabryka w Kamieńsku Uralskim, a od końca 1943 również w Charkowie. W ostatnich miesiącach zmodyfikowano produkowane Jaki-1M zmniejszając ich skrzydła, modyfikując osłonę chłodnicy oleju i zmieniając chłodnicę wody. W 1943 wprowadzono do produkcji Jaki-1M z silnikiem WK-106 o mocy 1350 KM (994 kW).